Energidrikker knyttet til hepatitt i ny case studie


Energidrikker knyttet til hepatitt i ny case studie

De fleste av oss har spist energidrikker på et eller annet tidspunkt, enten på grunn av en truende frist eller under en morsom kveld. Selv om energidrikker ofte oppfattes som ufarlige, kobler en ny saksrapport drikkevarene til leverskade, etter at en tidligere sunn mann utviklet hepatitt fra å spise for mange.

Dette er andre gang akutt hepatitt har vært knyttet til energidrikk forbruk.

I USA blir de fleste energidrikkene konsumert av unge menn mellom 18-34 år. Nesten en tredjedel av ungdommene mellom 12-17 år bruker regelmessig energidrikker, ifølge Nasjonalt senter for komplementær og integrert helse (NCCIH).

Mellom 2007-2011 doblet antall energidrykkrelaterte nødavdelingsbesøk i USA. Hovedproblemer gjelder kombinert bruk av energidrikker med alkohol, noe som fører til overdreven binge drikking.

Når det gjelder innholdet i en energidrikk, antas det at koffein og sukker utgjør den største trusselen mot forbrukernes helse.

Ifølge en ny saksrapport kan det imidlertid være noe i energidrikker som kan forårsake leverskade.

Rapporten beskriver en 50 år gammel mann som ble tatt inn på sykehuset for akutt hepatitt. Pasienten hadde rapportert brukt 4 til fem energidrikker per dag i mer enn 3 uker.

Dette er en svært sjelden forekomst; Det er bare ett annet tilfelle hvor en 22 år gammel kvinne utviklet akutt hepatitt fra å forbruke energidrikker i overskudd.

Man forbrukte fire til fem energidrikker daglig i 3 uker

Dette siste tilfellet - rapportert av Dr. Jennifer Nicole Harb fra University of Florida College of Medicine og kolleger - ble utgitt i tidsskriftet BMJ saksrapporter .

Mannen var tidligere frisk. Han rapporterte ingen endringer i kostholdet hans eller alkoholforbruket, og han tok heller ikke reseptbelagte eller over-the-counter medisiner. Han hadde ikke konsumert noen ulovlige rusmidler og hadde ingen historie med leversykdom i familien.

Men i 3 uker som førte til sykehusinnleggelsen, hadde han begynt å konsumere energidrikker for å holde tritt med sin store arbeidsbelastning som bygningsarbeider.

Etter 3 ukers periode begynte han å utvikle symptomer som generell ubehag, anoreksi, akutt magesmerter, kvalme og oppkast. Pasienten ble irritert da disse symptomene ble ledsaget av gulsott og mørk urin.

Overflødig niacin skyldes akutt hepatitt

Ved undersøkelse ble det avslørt at antall enzymer kalt transaminaser var forhøyet, hvilket indikerer leverskade. En leverbiopsi avslørte akutt hepatitt, og legene fant også tegn på kronisk hepatitt C-infeksjon.

"Selv om pasienten ble funnet å ha HCV [hepatitt C virus] -infeksjon, trodde vi ikke at HCV var ansvarlig for sin akutte hepatitt, sier legene i rapporten.

Legene fortsetter å forklare at akutt hepatitt var mest sannsynlig forårsaket av overdreven inntak av vitamin B3, også kjent som niacin.

Pasienten forbrukte rundt 160-200 milligram niacin per dag, som er to ganger anbefalt daglig dose.

Selv om disse nivåene av niacin ikke er ment å forårsake toksisitet, ligner de de som rapporteres i det eneste andre tilfellet av energidrykkassosiert hepatitt. Der hadde kvinnen konsumert 300 milligram niacin daglig, som på den tiden var den laveste rapporterte dosen for å forårsake niacintoksisitet.

I tilfelle av den nye pasienten ble symptomene fjernet innen den tredje dagen av sykehusinnleggelse, etter nøye observasjon og behandling.

Han avbrøt bruken av energidrikker og ble rådet til å unngå lignende produkter som inneholder vitamin B3 i fremtiden.

Kosttilskudd og levertoksisitet

Nesten 50 prosent av tilfellene av leversvikt i USA er forårsaket av legemiddelinducert leverskade (DILI), ifølge saksrapporten.

Forfatterne av casestudien påpeker at kosttilskudd og urte kosttilskudd kan være skadelig for ens lever, til tross for deres naturlige ingredienser. Rundt 23 000 beredskapsavdelinger hvert år er relatert til kosttilskudd.

Selv om vitaminer og kosttilskudd har blitt anerkjent som hepatotoksiner, fortsetter de å bli ignorert av både pasienter og leger, forfattere advarer. Dette skyldes den vanlige misforståelsen at de må være harmløse fordi de har "naturlige ingredienser".

Mesteparten av tiden primær behandling for DILI innebærer bare å stoppe inntaket av stoffet som forårsaker skaden og venter på at leveren skal normalisere seg. Utvinning skjer vanligvis om noen dager.

En sak som den som ble publisert i BMJ saksrapporter Kan varsle lege om de skadelige effektene av energidrikker og hjelpe dem med å eliminere årsaken til hepatitt raskere og mer effektivt. Forhåpentligvis vil leger behandle slike tilfeller mer raskt og ikke lenger overse de mulige negative effektene som vitaminer, kosttilskudd og relaterte produkter kan ha på leveren.

Legene anbefaler at pasientene skal utdannes om risikoen for levertoksisitet som er involvert i forbruk av energidrikk.

Forfatterne legger til:

Etter hvert som energidrikkemarkedet fortsetter å ekspandere, bør forbrukerne være oppmerksomme på de potensielle risikoene for deres ulike ingredienser. Vitaminer og næringsstoffer, som niacin, finnes i mengder som langt overstiger anbefalt daglig inntak, utlåner til høy risiko for skadelig opphopning og toksisitet."

Les om de negative effektene energidrikkene kan ha for hjertet.

Best Speech You Will Ever Hear - Gary Yourofsky (Video Medisinsk Og Faglig 2020).

§ Problemer På Medisin: Sykdom